blok 8, beeldaspect ruimte, compositie, overlapping, horizon en andere materialen

onderwerp In de klas uitlegkaart opdrachtkaart
ONDER WATER BOVEN WATER

Leerdoelen:

De leerling kan een onderverdeling maken tussen boven en onder water

De leerling krijgt inzicht in wat er boven water is en onder water en in beide

Herhaling beeldaspecten  ruimte, compositie en overlapping

De leerling leert werken met ecoline

Materiaal:

A4 papier

Hb potlood

Kroontjespen en oostindische inkt

Ecoline en penseeltje

Techniek:

Werken met kroontjespen en schilderen met ecoline

Uitleg:

De docent herhaalt de beeldaspecten compositie en overlapping

De docent vertelt de opdracht aan de hand van een verhaaltje:

Je bent op vakantie en je gaat onder water duiken. precies op het moment dat je met je duikbril half in het water bent kijk je nog even om je heen. Wat zie je onder water en wat zie je boven water?

Laat de leerlingen dingen opnoemen.

Beeldmateriaal:

De docent tekent op het bord de basistekening:

Duikbril en waterlijn in de duikbril

Problematische dingen kunnen ook voorgetekend worden.

Tekst:

Korte uitleg over compositie en overlapping.

Het duikverhaaltje

Wat zie je allemaal onder en boven water?

Beeld:

Voorbeeld van de opzet van de tekening.

Eventueel plaatjes van wat je allemaal kunt zien.

Problematische dingen om te tekenen kunnen voorgetekend worden op de uitlegkaart.

Uitleg van de opdracht:

Teken de duikbril en de waterlijn na van het voorbeeld. Denk aan de dubbele rand van de bril.

Teken wat je ziet boven en onder water. Sommige dingen zul je in beide delen kunnen zien.

Trek de lijnen over met oostindische inkt en je kroontjespen. Wacht tot het droog is en gum dan de potloodlijnen weg.

Haal bij de docent een bakje met kleurtjes ecoline. Neem een dunne penseel en schilder je werkstuk in. Geef elk onderdeel een kleur. Let op de kleur van de lucht en de zee.

onderwerp In de klas uitlegkaart opdrachtkaart
EEN WINTERLANDSCHAP

Leerdoelen:

De leerling kan in de ruimte compositie en overlapping toepassen

De leerling kan een horizonlijn toepassen

De leerling kan materialen op een andere manier toepassen. De leerling kan wit potlood in tinten aanbrengen.

Materialen:

Hb potlood

Wit kleurpotlood

(eventueel een paar andere voor kleuraccenten)

Zwart papier in een smalle lange vorm gesneden.

Technieken:

Werken op zwart papier en met wit potlood.

Uitleg:

De docent vertelt dat de klas eens iets anders gaat doen namelijk werken op zwart papier met een wit potlood.

De docent legt uit wat de kinderen gaan tekenen: een winterlandschap

De docent legt uit aan de hand van een voorbeeld waar je op moet letten en benoemt ook horizonlijn, compositie en overlapping. Ook gebruik wit potlood komt aan bod.

Klassengesprek over wat er hoort bij de wintertijd. (schaatsen, sneeuw, sneewpop, sneeuw op de daken en bomen enz. )

Beeldmateriaal:

Voorbeeldtekening

Een een opbouw op het bord

Tekst:

Uitleg winterlandschap en wat er bij hoort.

Uitleg werken met zwart papier en wit potlood.

Wat was ook weer de horizonlijn?

Wat was ook weer compositie?

Wat was ook weer overlapping?

Beeld:

Voorbeeldtekening

opbouw van de tekening

voorbeelden kleur aanbrengen met wit potlood.

Uitleg van de opdracht:

Neem een zwart vel tekenpapier en teken met je hb potlood eerst de horizonlijn.

Bedenk goed wat je wilt gaan tekenen en waar alles moet komen te staan.

Teken eerst de voorgrond met hb potlood

Teken daarna de achtergrond met hb potlood.

Denk aan de details als ijspegels, voetstappen in de sneeuw enz.

Werk daarna je tekening uit met wit potlood. Wat moet allemaal wit worden? En hoe wit is de voorgrond en hoe wit is de achtergrond?